fbpx

Mi a DSZIT?

A DSZIT – Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia A szenzoros integráció egy természetes és komplex folyamat, amely során az idegrendszer szervezi és feldolgozza a külvilágból érkező látási (vizuális), hallási (akusztikus), tapintási (taktilis), íz és illat ingereket, illetve ezeket szintetizálja a saját testünkből érkező információkkal. Ez egy nagyon bonyolult és nehéz feladat az idegrendszer számára, amely során a sokféle érzékletnek az összerendezésében időnként zavar, elakadás léphet fel. A dinamikus szenzoros integrációs terápia (DSZIT) egy olyan mozgásfejlesztő eljárás, melynek célja a szenzoros rendszer fejlesztése és az érzékszervi ingerek hatékonyabb integrálása. A DSZIT a gyermek ösztöneire erősen alapoz, a saját belső indíttatású mozgásaira építve támogatja az összerendeződést. Alapvető szemlélet a gyermekbe vetett hit és bizalom. A terápia a legősibb érzékek, a tapintás és az egyensúlyérzék ingerlésén keresztül segíti az idegrendszeri érést. Alapja a mozgás és a játék, ami a gyerekek legközelebbi önkifejezési formája. Izgalmas, színes eszközök biztosítják a pozitív érzékszervi élményeket: különféle hinták (sztreccs, teherautó gumi, csepphinta, létra, laphinta), billenő lapok, egyensúly eszközök, taktilis lépőlapok, nagyméretű labdák, hengerek, különféle anyagokkal teli úgynevezett szenzoros dobozok, amik mind a taktilis és a vesztibuláris rendszer ingerlésén keresztül segítik elő a két agyfélteke harmonizálását, illetve a mindennapi életben elengedhetetlen készségek fejlődését.

vizsgálat és terápia

Keressenek bizalommal, ha 2-8 éves gyermekükre az alábbiak közül több is igaz: ● túlérzékeny, kerüli vagy éppen keresi a sok ingert ● rosszul viseli a váltásokat, a változást, az új környezetet, nem akar kipróbálni új dolgokat ● kiborul a tesó rágásának hangjától, az erős szagoktól és a hangos dolgoktól ● nem nyúl a homokhoz és bizonyos ételekhez sem, szúr a címke, minden ruha kényelmetlen és ezért nehéz az elindulás bárhová ● nem szereti az érintést és kiborul, ha a szomszéd néni megsimogatja ● mindent meg kell érintenie, vagy folyton nekiütődik valaminek, folyamatosan hangokat ad ki ● nehezebben kapcsolódik, illeszkedik be társai közé ● környezete szemében kicsit fura szokásai vannak ● túl gyors, állandóan pörög, kapkod egyik tevékenységtől a másikig, türelmetlen ● túl lassú, gyakran ábrándozik, elkalandozik és nehéz kivárni, míg megeszi pl. a vacsorát ● kissé ügyetlen és bátortalan, vagy épp túl bátor és nem érzi a veszélyt, mindenre felmászik, folyamatosan veszélyes helyzetbe sodorja magát ● az idegrendszere gyakran túltelítődik és elveszti az önuralmát, dührohamai vannak és időnként az egész család romokban hever ettől


Sereg Melinda gyógypedagógus, DSZIT Terapeuta

Rólam

Sereg Linda vagyok, egy nyolcéves lányka és egy hatéves fiú anyukája, gyógypedagógus, pszichopedagógus. A Veresegyházi EGYMI-ben dolgozom utazó gyógypedagógusként, integrált SNI-s gyerekek fejlesztésével foglalkozom. Korábban gyerekotthonban egyengettem hátrányos helyzetű gyerekek útját. Fontosnak tartom saját fejlődésemet is: egyetem és főiskola után tanultam pedagógiai képzőművészeti terápiát, élménypedagógiát, alapozó terápiát, komplex mozgásterápiát (KMT), dinamikus szenzoros integrációs terápiát (DSZIT), de foglalkozom cirkuszpedagógiával is. Alkotó, kreatív embernek tartom magam. Szeretek varrni, szenzoros fejlesztő játékokat tervezek és készítek, batik workshopokat tartok gyerekeknek és felnőtteknek is. Fontosnak tartom, hogy a gyerekekben is megtaláljuk a kreatív önkifejeződés lehetőségét, amelynek egyik alapvető eszköze a mozgás.